Izlaist līdz saturam
Spēles apskats – Five Tribes

Spēles apskats – Five Tribes

Mehānika: Mankala/darbību izvēle (mancala/action selection)

Spēles sarežģītība: virs vidējā

Spēles ilgums: 60-90 min

Spēlētāju skaits: 2-4

Labākais spēlētāju skaits: 3-4

Valoda: valodas zināšanas nav nepieciešamas

Pat ja jūs nesekojat līdzi ārzemju kompānijām, kas ražo galda spēles, ir viena kompānija, kurai noteikti vērts sekot. Tā ir Days of Wonder, kuras pazīstamākās spēles ir Ticket to Ride, Smallworld un Memoir ‘44. Days of Wonder izceļas ar to, ka katru gadu izdod tikai 1-2 spēles, taču tās ir noslīpētas līdz pilnībai, ar satriecošām komponentēm, labu spēles dziļumu un ģimenēm draudzīgiem noteikumiem. Šoreiz apraksts par BGG topā visaugstāk novērtēto Days of Wonder spēli – Five Tribes.

Tematika

Spēles tēma ir “1001 nakts pasaku” pasaulē, kad vecais sultāns ir miris, un tagad spēlētāji cenšas kontrolēt piecus dažādus klanus (viedos, vezīrus, būvniekus, tirgotājus un slepkavas), kas katrs, “surprise, surprise”, ļauj spēlētājiem dažādos veidos iegūt punktus. Es nemēģināšu jūs mānīt, spēle nav īpaši tematiska, taču sajūta ir ļoti veiksmīgi nodota ar fenomenālu komponenšu izvēli un pārdomātu grafisko dizainu. Turklāt tēmai palīdz stilīgie džini.

Komponentes

Ja arī jums ir tāds draugs, kas vienmēr priecājās un spēlējās ar Carcassonne cilvēciņiem, tad Five Tribes ir domāta viņam, jo spēlē tādu ir 90. Tāpat spēlē ir ļoti daudz burvīgu kamieļu, palmu un mošeju figūriņu, kas ir lielas, izturīgas, krāsainas un darinātas no koka. Pat 30 lokāciju lauciņi ir ļoti bieza kartona. Grafiskais dizains gan ir mazliet blāvs, taču tā ir nepieciešamība, citādi spēles laukums būtu pārāk raibs un vairs nevarētu funkcionēt. Jāpiebilst, ka krāšņums ir iedots ar 22 džinu kārtīm. Pat izskatās, ka tie būtu no citas spēles, taču tas nav neatbilstoši - galu galā, džini ir maģiskas un mistikas apjoztas būtnes. Kopumā komponentes ir augstākās klases, īpašs novērtējums par teicamo spēles noteiktumu kopsavilkuma lapu katram spēlētājam.

Mehānika

Spēles kodolā ir diezgan reti izmantota mehānika, ko visvienkāršāk nosaukt citas spēles vārdā – mankala. Kā tas strādā? Savā gājienā spēlētāji izvēlas vienu lauciņu, paņem no tā visus cilvēciņus, un tos pa vienam liek uz blakus esošajiem lauciņiem, līdz tiek izlikts pēdējais cilvēciņš. Lauciņā, kur tiek izlikts pēdējais cilvēciņš, atkarībā no tā krāsas var veikt vienu no piecām iespējamām darbībām. Pēc tam visi noteiktās krāsas cilvēciņi tiek noņemti no lauciņa. Taču ar to vēl viss nebeidzas, jo ir piecu veidu dažādi lauciņi. Atkarībā no to veida iedarbojas kāda no īpašajām darbībām.

 

Līdz ar to gājiena laikā spēlētājiem ir jāspēj atrast labu lauciņu, no kura pārvietot cilvēciņus, viņiem jāvar atrast lauciņu, kur jābeidz pārvietošanas darbība, lai būtu pēc iespējas lielāks ieguvums, liekot cilvēciņus, jāizvieto tie tā, lai pārējiem spēlētājiem pēkšņi neradītu pārāk labas iespējas nākotnei. Turklāt, ja pēc lauciņa aktivizācijas iznāk, ka tiek novākti visi vīriņi no tā, šis lauciņš nonāk noteiktā spēlētāja kontrolē un ienes ļoti vērtīgus uzvaras punktus.

Spēlē, katrā gājienā ir jādomā par savām izvēlēm, katru gājienu spēle ir izveidojusi nešpetnu matemātisku puzli, kas man liekas absolūti lieliska, taču tam ir arī savas ēnas puses. Spēle ar savām brīvajām iespējām var nopietni likt kāda smadzenēm sasalt un radīt nespēju izdarīt gājienu. Tādā gadījumā iesaku mudināt spēlētājus izvēlēties 1-2 klanus, uz kuriem likt lielāku uzsvaru un censties attīstīt stratēģiju ar tiem klaniem. Citas labās ziņas ir tādas, ka spēles sākumā ir 30 lauciņi un 90 strādnieki, taču katru gājienu to skaits kļūst arvien mazāks, un spēles beigās izdarīt pareizās izvēles kļūst daudz vienkāršāk.

 

Daudzos gadījumos atsevišķi gājieni ir krietni labāki nekā citi. Tas spēlē tiek risināts ar interesantu izsoli par raunda izspēles kārtību. Katru raundu spēlētāji piedalās izsolē, kurā, solot vairāk, var agrāk izdarīt gājienu, taču āķis ir tāds, ka izsolē tiek maksāts ar uzvaras punktiem, tāpēc vienmēr nākas rēķināt, cik vērtīgi ir iet agrāk. Parasti tas nav tik nozīmīgi, taču atsevišķos brīžos tas ir patiešām kritiski. 

Cits interesants aspekts ir džini. Noteiktos lauciņos spēlētāji var izsaukt džinus. Džini dod dažādas spēcīgas spējas, kas palīdz veiksmīgāk utilizēt spēles laukumus un klanus. Lai gan spēcīgi, džini ir pietiekami balansēti un dod papildu iespējas un atšķirīgus stratēģiskos lēmumus katrā spēlē.

Vairākspēlējamība

Ja jūs iegādāsieties Five Tribes, tad tā būs spēle, ko jau pamatkomplektā varēs ar aizrautību spēlēt gadiem, taču, ja ar to nebūs gana, spēlei jau pieejami 3 paplašinājumi, kas tad spēles iespējas padara teju neizsmeļamas.

Vērtējums

Es uzskatu, ka šī ir labākā Days of Wonder jebkad izdotā spēle. Tajā ir ļoti elegantas mehānikas, daudz jēgpilnu lēmumu, augsts, bet ne ļauns mijiedarbības līmenis. Spēle ir pieejama un saprotama, taču ņemiet vērā, ka Five Tribes, lai gan ar viegliem noteikumiem, nav intuitīva spēle, tāpēc sagaidāma spēlētāju iedziļināšanās, taču, ja to izdara, spēle ir lieliska, viena no maniem favorītiem. Vērtējums 9 no 10.

Spēli varēs iegādāties Brain Games veikalos Rīga Plaza 1. stāvā vai K. Barona ielā 55, vai arī interneta veikalā:  Five Tribes

Board Game Geek reitings: 7.8

Autors: Kristaps Auzāns

Bildes no Board Game Geek

Iepriekšējais raksts Dāvanu ceļvedis — spēles diviem spēlētājiem

Atstāt komentāru

Komentāri parādīsies pēc tam, kad tiks apstiprināti

* Obligātie lauki

0