Mācāmies spēlējot: pieredze mājmācībā

Jan 15 , 2021

0 Komentāri

BG web-store (Riga)

Mācāmies spēlējot: pieredze mājmācībā

Autore: Evelīna Sproģe

Esam viena no Latvijas mājmācības ģimenēm, un galda spēļu spēlēšana ir viens no daudzajiem veidiem, kā apgūstam ne tikai kādas konkrētas zināšanas, bet arī dažādas sociālās prasmes.

Bērnībā pati esmu spēlējusi vairāk tādas kā kustību spēles, nevis galda spēles. Dodoties pastaigās ar mammu, man bieži vajadzēja kaut ko sameklēt, ieraudzīt (piemēram, dažādas figūras pie vienas vai otras ēkas Vecrīgā) vai arī prognozēt, cik soļu ir līdz nākamajai laternai, un tad arī pārbaudīt savu minējumu. Šīs spēles turpinu spēlēt arī ar mūsu bērniem. No galda spēlēm, šķiet, ka nekas vairāk par „Riču-raču“, „Cirku“ un šahu manā bērnībā nebija. Ja nu vēl vienīgi „muciņas“ jeb Bingo. Mammas darba vietā gan man bija iespēja redzēt, kā viņa ar dažādu spēļu palīdzību saviem audzēkņiem māca vācu valodu.

Priecājos par to, ka pašreiz mums ir tik liela dažādu resursu izvēle, kurus izmantot, skolojot bērnus, arī galda spēles. Protams, šajā pārbagātībā var arī apjukt.

Lielākie ieguvumi

Kādi ir galvenie ieguvumi no galda spēļu lietošanas? Man ļoti patīk ideja, ka rotaļas veidā var apgūt dažādas zināšanas, likumus un prasmes. Nevis speciāli mācoties un „kaļot“ likumus galvā, bet apgūstot tos spēles procesā un tad secinot „o, es to jau zinu!“. Protams, nenoliedzu, ka būs arī lietas, kas būs dzīvē „jāiekaļ“, bet kāpēc mācību ietvaros gan neuzspēlēt arī kādu galda spēli, vai ne?

 

Kā palīgmateriālus mājmācībā pašlaik visvairāk izmantojam atmiņas spēli ar dažādiem eiropas karogiem, spēli „Scrabble (no burtiem jāliek vārdi), „Rory's Story Cubes (jāstāsta stāsti). Mums ļoti patīk arī spēles, kas liek spēlētājiem apvienot spēkus vienota mērķa sasniegšanai, piemēram, „Outfoxed (kopīgi jāatklāj, kura lapsa ir nozagusi gardo kūku). Un ar mazāko puiku esam iecienījuši šo — „Obstgarten — Das Memo-Spiel“ (visiem spēlētājiem jātrenē atmiņa, lai būtu veiklāki par kovārni). Vēl galdā tiek celtas spēles matemātikas izteiksmju apgūšanai — mūsu pašu latviešu radītās kāršu spēles „Saskaiti un atņem!“, „Spēlē reizinot!“, „Spēlē dalot!“ un spēle, kas līdzīga „Scrabble“, bet ar matemātikas darbībām, kā arī „Game of Trains (nostiprina zināšanas par skaitļu rindu — gan augošā, gan dilstošā secībā). Ak, spēļu ir tik daudz! Noteikti katram lasītājam nāk prātā vēl citas, ko varētu izmantot, gan valodas apguvei, gan matemātikas zināšanu nostiprināšanai, gan dabaszinību apguvei.


„Protams, nenoliedzu, ka būs arī lietas, kas būs dzīvē „jāiekaļ“, bet kāpēc mācību ietvaros gan neuzspēlēt arī kādu galda spēli, vai ne?“


No prasmēm līdz tradīcijām

Minēšu dažas prasmes, ko palīdz attīstīt galda spēļu spēlēšana:

  • attīsta un uzlabo matemātikas un valodu prasmes;
  • attīsta prasmes risināt dažādas problēmas, izdomāt stratēģijas;
  • palīdz fokusēt uzmanību, koncentrēties;
  • attīsta prasmi strādāt komandā;
  • trenē atmiņu;
  • attīsta smalko motoriku;
  • trenē pacietību;
  • attīsta prasmi kontrolēt emocijas;
  • trenē spēju ieklausīties otrā;
  • māca pieņemt zaudējumu.

 

Kopīga galda spēļu spēlēšana var būt kā brīnišķīga tradīcija, kas palīdz stirpināt ģimenes saites. Zinu vairākas ģimenes, kurām spēļu vakari ir „svēta lieta“ un notiek regulāri — gan pašiem savā lokā, gan kopā ar draugiem.

Iemācies uzzīmēt!

Nesen iepazināmies ar spēli „Skiču drudzis“. Šī spēle mūsu bērnos raisīja visdažādākās emocijas — no skaļām gavilēm un prieka par uzvaru līdz asarām par zaudējumu.

 

„Skiču drudzis“ ietver zīmēšanu un spēju ar zīmējuma palīdzību skaidri nokomunicēt konkrētus vārdus, piemēram, sala, vasks, auss, vīnoga, dzirde, logs. Sarežģītāks līmenis būtu uzzīmēt šādus vārdus: Ņujorka, mala, uniforma, līmenis, panda, kārts. Pamēģiniet tagad iedomāties, kā jūs varētu šos vārdus uzzīmēt. Mērķis ir attēlot lietas uz zīmēšanas tāfelītēm tā, lai pārējiem spēles dalībniekiem izdotos tos atšifrēt/atpazīt. Varētu teikt — līdzīgi kā spēlē „Mēmais šovs“, tikai ar zīmēšanu. Visu gan sarežģī tas, ka pēc iespējas vairāk vārdu jāuzzīmē vienā minūtē. Bet labā ziņa — ja ar pirmo raundu neizdodas, tad ir vēl divi, kuru laikā vari uzlabot savu zīmējumu vai to nodzēst un pārzīmēt.

Šī spēle mūsu bērniem trenē spēju ātri pārvērst abstrakciju konkrētā formā un darīt to maksimāli „skaidri“. Tā māca strādāt paaugstināta stresa apstākļos, jo laiks ir ierobežots, un saglabāt mieru arī situācijā, kad liekas, ka „ūdens smeļas mutē“. Spēle māca novērst zīmējumos trūkumus, tos izlabot. Un, protams, arī šī spēle dod iespēju mācīties pieņemt zaudējumu, kas nebūt nav viegli.

Galvenais ir prieks un radošums!

Ir reizes, kad mēs mēdzam pārāk strikti pie galda spēļu noteikumiem neturēties. Arī šajā spēlē, vismaz iesākumā, mums galvenais bija baudīt zīmēšanas prieku un mēģināt uzminēt, ko otrs ir uzzīmējis nevis skaitīt punktus. 

Jaunākajam bērnam jo īpaši patika tāfelītes, uz kurām var zīmēt ar flomāsteru un pēc tam visu nodzēst. Šos abus rīkus var izmantot arī vēlāk citiem mācību nolūkiem. Piemēram, uz tāfelītēm trenēties rakstīt ciparus vai burtus.

Šo spēli varētu izmantot, kad runā ar bērnu par rakstības rašanos. Kādreiz taču cilvēki nerakstīja, bet lietoja hieroglifus vai piktogrammas, lai nodotu viens otram vēstījumu. Arī mūsdienās mēs lietojam attēlus, kas apzīmē jēdzienus un kas visiem ir skaidri. Piemēram, zīmējumi uz dažādām ceļazīmēm vai apzīmējot sporta disciplīnas Olimpiskajās spēlēs.

Vēl viena ideja, kā varētu spēlēt šo spēli — jūs varat izvilkt vienu kartīti ar uzrakstiem un vienoties, ka visi uz savām tāfelītēm uzzīmēsiet vienu vārdu un paskatīsieties, cik dažādi var attēlot šo vārdu. Jūs varat vienoties par ātrumu, vai zīmēsiet vienu minūti (spēles komplektā ir arī smilšu pulkstenis) vai ilgāk. Pēc tam salīdziniet, kuram ir izdevies visskaidrāk nodot vēstījumu, kurš aizrāvies ar nesvarīgām detaļām un kurš varbūt attiecīgā vārda nozīmi pārpratis. Šī ir arī iespēja mācīties cieņpilni vienam par otra darbu izteikties.

Spēlē ir 175 kartītes, un uz katras ir 6 vārdi, kurus zīmēt. Vienā pusē vieglāki un otrā — grūtāki. Tātad ir ļoti daudz lietu, ko zīmēt un iespēju daudziem jaukiem kopīgiem brīžiem!


Atstāj komentāru

Pirms publicēšanas komentāri tiks apstiprināti