Galda spēļu terminoloģija un mehānikas

Oct 09 , 2021

2 Komentāri

Oskars Valtenbergs

Galda spēļu terminoloģija un mehānikas

Valsts valodas centrs ir pielāgojis latviešu valodai neskaitāmus vārdus no dažādām valodām. Daži no tiem ir izcili iekarojuši iedzīvotāju prātus, savukārt citi ir kļuvuši par tautas apsmieklu un dažādu joku materiālu. Šajā bloga rakstā apskatīsim galda spēļu terminoloģiju, ko universāli saprot visā pasaulē.

Sāksim ar pazīstamākajiem spēles mehānismu terminiem, to skaidrojumu un dažiem piemēriem, kas ir pieejami gan mūsu veikalā, gan arī, iespējams, atrodas tavā galda spēļu kolekcijā.

Worker placement — domā vairākus gājienus uz priekšu

Šis termins apzīmē konkrētās galda spēles galveno darbības mehānismu — dažādu spēles elementu (parasti tie ir strādnieki) novietošanu uz spēles pamatnes. Šis mehānisms liek spēlētājiem rūpīgi izvēlēties individuālas darbības savā spēlētāja krāsā. Spēlētāji parasti izvēlas darbības secīgi un pa vienam. Iespējamo darbību skaits spēles laikā var pieaugt, kas spēlētāja gājienu padarīs ilgstošāku.

Parasti worker placement spēlēs veiksmei ir minimāla ietekme uz spēles gaitu, jo spēlētāji paši izvērtē savus gājienus un rēķinās arī ar citu spēlētāju iespējamajiem gājieniem. Šādām spēlēm nereti ir vairāki raundi, un pēc katra raunda parasti uz spēles galda tiek atjaunoti dažādi resursi, kā arī atjaunotas spēles piedāvātās darbības.

Izteikti piemēri worker placement tipa galda spēlēm ir „Stone Age“ un „Agricola“. Daži no worker placement elementiem piemīt arī pasaulē populārajai „Catan“, taču ne visi par to ir vienisprātis.

Deck builder — veido savu neuzveicamo kombināciju

Šīs nav kolekcionējamās kāršu spēles, piemēram, „Magic the Gathering“ vai „Pokémon“. Viss nepieciešamais atrodas galda spēles kastē, un visiem spēlētājiem ir vienādas izredzes uzvarēt. Parasti šajās spēlēs liels uzsvars ir uz dažādām kārtīm, kas spēlētājiem dod pārsvaru vienā vai otrā jomā.

Spēles mērķis ir iegūt vairāk kārtis, kas veicinās spēlētāja spēka pozīcijas spēlē un tuvinās spēlētāju uzvarai. Kāršu spēlē ir iespējamas neskaitāmas kombinācijas, kas atkarībā no spēles galda un situācijas sniegs labākus vai sliktākus rezultātus. Veiksme ir līdzās esošs spēles elements, taču tas arī nav noteicošais uzvarētāja faktors.

Spēles parasti ir salīdzinoši vienkāršas un ātri apgūstamas. Dažas no deck builder tipa spēlēm, kuras iesakām pamēģināt ir „Port Royal“ un „Clank!“.

Eurogame — mazāk veiksmes vairāk stratēģijas

Ne visas eurogame galda spēles ir veidotas Eiropā, taču vairums no tām ir, un tām visām ir izveidojušās kopīgas iezīmes. Ja iepriekš mēs apskatījām spēles mehānismu, tad eurogame raksturo spēles kopējo stilu — kauliņus un citus spēles elementus, tēmu, veiksmes faktoru, dizainu un mehānismu.

Eurogame tipa spēlēs parasti visi spēlētāji paliek spēlē līdz tā beidzas un netiek izslēgti no spēles pie noteiktiem nosacījumiem. Tāpat šajās spēlēs ir vērojama salīdzinoši zema cīņa uz spēles laukuma spēlētāju vidū.

Parasti šajās spēlēs ir ļoti zems veiksmes faktors, un spēles iznākums ir vairāk atkarīgs no spēlētāju prasmes, izvēlētās stratēģijas un veiktajiem gājieniem. Liels uzsvars tiek likts tieši uz spēles mehānismu, nevis kopējās atmosfēras (tēmas). Spēles komponenti: kauliņi, resursi, kārtis utt. parasti ir labākas kvalitātes, kā arī liela uzmanība tiek veltīta spēles dizainam.

Zem eurogame karoga var atrast veselu lērumu izcilu spēļu ar dažādiem spēles mehānismiem, piemēram, „Terraforming Mars“ un tautā iecienītās „Carcassonne“, un „Ticket to Ride“.

Area control — esi savas teritorijas valdnieks

Šis termins apzīmē spēles veidu, kurā spēlētājam konkrētu spēles zonu kontrolēšana sniedz īpašas priekšrocības. Klasisks area control piemērs ir daudziem labi zināmā spēle „Risk“, kurā vairāku valstu un kontinentu kontrolēšana sniedz lielākas priekšrocības. Ne mazāk zināms piemērs ir „Twilight Imperium“, kas ietver arī vairākus citus spēļu mehānismus un elementus.

Co-operative vai vienkārši Co-op — komandas darbs kopēja mērķa sasniegšanā

Tās ir galda spēles, kurās visi spēlētāji strādā vienā komandā un kopējiem spēkiem cenšas uzvarēt galda spēlē iebūvēto pretinieka mehānismu. Spēlētāji uzvar vai zaudē kā komanda — spēlē nav viena uzvarētāja.

Šīs ir lieliskas saliedēšanas spēles un veicina izteiktu komunikāciju spēlētāju vidū. Nereti nākas atcerēties, ka nevajag citiem pārlieku uzspiest savu stratēģiju un taktiku. Vieni no labāk zināmajiem piemēriem ir „Pandemic“, „Gloomhaven“ un leģendārā „Dungeons & Dragons“ jeb „D&D“.

Tabletop game — ļaujies fantāzijas lidojumam un iegremdējies citā pasaulē

Šis ir spēles stils, kuram prasītos atsevišķs raksts taču īsumā visā pasaulē var izšķir divu veidu spēles — board games un tabletop games. Latviešu valodā ir grūti atrast piemērotu tulkojumu, taču to varētu definēt kā galda spēles un galda virsmas spēles.

Zem tabletop games paveras plašs spēļu klāsts un ietver galda spēles, kāršu spēles, lomu (role playing games jeb RPG) spēles un visas citas spēles, kuras var spēlēt uz galda. Tāpēc visas galda spēles (board games) ir arī galda virsmas spēles (tabletop games), bet ne visas galda virsmas spēles ir galda spēles.

Tabletop spēles ir visas spēles, kuru spēlēšanai nepieciešama liela, līdzena virsma, un šajās spēlēs liels uzsvars ir uz atmosfēru, spēlētāju iztēli un radošo pieeju spēles gaitai. Piemēram, iepriekš pieminētā „Dungeons & Dragons“ ir galda virsmas spēle, kuru bez iztēles un lomu spēles nebūtu iespējams uzspēlēt.

Galvenā atšķirība starp galda spēlēm un galda virsmas spēlēm ir tajā, ka galda spēlēm viss nepieciešamais ir iekļauts spēles kastē — kauliņi, resursi, spēles laukums un noteikumi. Galda spēli parasti var izspēlēt vienā piegājienā — dažas ātrāk, dažas lēnāk, taču nav nepieciešamas vairākas dienas, nedēļas, mēneši vai pat gadi.

Tā kā tabletop spēles ietver plašu spēļu kategoriju, tad te var iekļaut visdažādākās spēles, piemēram, „Magic the Gathering“ un „Warhammer 40K“. Gan lomu spēlēm, gan vienkāršām kāršu spēlēm ir pieejami dažādi papildinājumi, kas spēli padarīs aizraujošāku. Kāršu spēlēm tie ir jauni kāršu komplekti, savukārt lomu spēlēm tie var būt dažādi scenāriji.

Miniature

Miniatūras ir neatņemama lomu spēļu sastāvdaļa. Miniatūras savā ziņā ir spēlētāju kauliņi, taču tām parasti ir daudz lielāka vērtība spēlētāju acīs. Miniatūras var būt parasti pretinieki kādā no alām vai arī spēlētāja galvenais varonis, kurš piedalās ilgstošā kampaņā.

Miniatūras var būt gan no metāla, gan arī izturīgas plastmasas, un nereti tās tiek individuāli izkrāsotas ar speciālām krāsām un lielu pacietību. Miniatūras var iegādāties gatavas lietošanai (atliek vienīgi tās izkrāsot) vai arī izjauktas, kas padara to krāsošanu vieglāku taču prasa papildu laiku, lai tās saliktu kopā.

Ja pašam nav nepieciešamie instrumenti, krāsas un vajadzīgās iemaņas, lai tās izkrāsotu, to var uzticēt „Fiverr“ māksliniekiem, kuri to izdarīs tavā vietā. Cenas svārstās no dažiem līdz pat vairākiem desmitiem eiro.

Meeple — viena no populārākajās galda spēļu sastāvdaļām

Meeple ir galda spēles kauliņš, kas zināmā mērā atgādina cilvēku un tas cēlies no „my people“. Oriģinālie meeple parādījās visiem labi zināmajā spēlē „Carcassonne“ un kopš tā laika ir redzēti arī citās spēlēs.

Gateway game — ievads galda spēļu pasaulē

Tās ir vienkāršas spēles, kas paredzētas visa vecuma spēlētājiem un nereti kalpo kā ievads galda spēļu pasaulē. Tām ir izteikti vienkārši noteikumi, aizraujoša spēles gaita un tās var atkārtoti spēlēt vēl un vēl.

Šajā kategorijā iekrīt gan dažādas kāršu spēles, piemēram, „Saboteur“ vai „6. ņem!“, gan arī nedaudz sarežģītākas, bet arī viegli apgūstamas „ICECOOL“ un „7 Wonders“.

Abstract games — kad ar diviem spēlētājiem ir gana daudz

Abstraktajām galda spēlēm ir divas izteiktas īpašības. Pirmkārt, nepastāv praktiski nekāds veiksmes faktors un spēles iznākums ir atkarīgs no spēlētāja prasmēm. Otrkārt, to nosaukumam, kā arī tēmai, praktiski nav nekāds sakars ar spēles mehānismu.

Ļoti bieži šīs spēles ir paredzētas diviem spēlētājiem un viena partija reti kad pārsniedz 30–45 minūtes. Parasti šīs spēles neaizņem daudz vietas un ir viegli pārnēsājamas, kas ir noderīgi, ja dodaties kādā ilgstošā izbraucienā. Šahs ir viena no šādām spēlēm, taču tā ne vienmēr ir aizraujoša un paredzēta ikvienam. Citi labi piemēri ir „Yinsh“ un „Santorini“.

Dexterity games — pierādi savu roku un prāta veiklību

Tās varētu tulkot kā veiklības spēles un parasti tiek spontāni izvilktas ballītēs, kurās neviens nemaz neplānoja spēlēt spēles. Ideāli piemērotas arī bērniem, kuri varēs līdzvērtīgi spēlēt kopā ar pieaugušajiem.

Pie šīm spēlēm var minēt divus labus piemērus, no kuriem vienu esam droši, ka būsi spēlējis vai dzirdējis — „Jenga“ un mazāk zināma „Rhino Hero“.

Wargames — izvēlies savu armiju un dodies cīņā pret citām

Kara spēles parasti ir diezgan masīvas, jo spēles komplektā ir lērums miniatūru, kauliņu, spēles pamatne, scenāriji, resursi utt. Cīņa šajās spēles ir neatņemams spēles elements, un kaujas iznākums parasti tiek noteikts ar metamo kauliņu vai speciālu kāršu palīdzību.

Ņemot vērā to, ka šīm spēlēm parasti līdzi nāk prāvs miniatūru skaits, tās ir īpaši iecienītas miniatūru apgleznotāju vidū. Tie var būt gan profesionāli mākslinieki, gan arī galda spēļu entuziasti, kuri sevī ir atklājuši papildu hobiju, piešķirot savām armijām daudz iespaidīgāku izskatu.

Šī nav ballīšu spēle, kuru negaidīti varētu izvilkt no plaukta un sākt spēlēt. Spēles galda sagatavošana, noteikumu lasīšana un pati kampaņa var ilgt stundām vai pat dienām ilgi.

Interneta dzīlēs var atrast vēl veselu lērumu ar dažādiem terminiem, taču šie, mūsuprāt, ir zināmākie un veido pamatu pārējiem.  Ja esi saskāries ar vēl kādu terminu, par kuru labprāt uzzinātu vairāk, uzraksti par to komentāru sadaļā!

Rakstu veidoja Pēteris Tārs


2 Komentāri

  • 09 Oct 2021 Elīna

    Paldies par acīgumu! Izlabojām! :)

  • 09 Oct 2021 Fredis

    " Izteikti piemēri worker placement tipa galda spēlēm ir “Terra Mystica” "

    tiešām??


Atstāj komentāru

Pirms publicēšanas komentāri tiks apstiprināti