Scythe apskats

Spēles apskats - Scythe

Mehānika: dzinēja būvēšana, strādnieku novietošana, teritorijas kontrole

Spēles sarežģītība: sarežģīta

Spēles ilgums: 1 – 4 stundas

Spēlētāju skaits: 1 – 5

Labākais spēlētāju skaits: 3 – 5

Spēlei Scythe ir, ko piedāvāt, gan tiem, kam patīk vizuāli nostrādātas spēles, gan tiem, kas augstāk vērtē pašu mehāniku, spēles procesu un izaicinājumu atrast pašu, pašu labāko, izdevīgāko un ātrāko ceļu savu mērķu sasniegšanai - un šeit izaicinājums neizpaliks.

War. War never changes.

Ap 1914. gadu Nikolass Tesla pēc daudzu gadu darba prezentē Eiropai savus mekus - pa pusei autonomas mašīnas, kas spēj paveikt daudzu cilvēku darbu bez pūlēm, radot mieru un pārticību pasaulē. Pasaule paskatījās, atbildēja: "Jā, paldies, tas ir ļoti jauki, bet kur tieši viņam var pieskrūvēt ložmetēju?", un sākās Pasaules Karš. Ir pienācis 1918. gads, un visas Eiropas nācijas saka, ka grib dzīvot mierā, un tas izdodas aptuveni tikpat labi kā parasti, jo visas arī vienlaicīgi gatavojas ieņemt noslēpumaino Rūpnīcu - vietu, kur tika ražoti visi meki. Protams, ka tīri zinātnisku mērķu vadītas.

Zini teicienu "Gribi mieru - gatavojies karam"? Šeit pat nav svarīgi, ko tu gribi... Gatavojies karam.

Tā kā es vieglu roku ierindoju spēli trīs nopietnās kategorijās, tad apskatīšu tās atsevišķi.

  • Katram spēlētājam ir pieejami astoņi darbību varianti, sadalīti četrās grupās - gājienā var izdarīt visu, ko atļauj viena grupa, t.i., vienu vai divas darbības. Darbību tipi ir loģiski un saprotami pēc nosaukumiem - Pārvietoties, Ražot, Pirkt resursus, Būvēt māju, Pirkt meku utt. Dzinējs jau ir izveidots, un engine building aspektu veido tā uzlabošana, pērkot apgreidus un padarot darbības (vai mājas, vai mekus) lētākas, citas - stiprākas, un vēl iegūstot spējas saņemt bonusus par kaimiņu darbībām.
  • Strādnieki ir katras nācijas pamats. Strādnieki ražo resursus lauciņos, kuros atrodas.  Būvē mājas tur, kur atrodas. Meki var parādīties laukumā tikai tur, kur ir strādnieki. No otras puses, gluži kā dzīvē, strādnieki ne pārāk labi šķērso plašas upes, nemāk kauties un nespēj pārņemt kontrolē teritoriju, kurā jau kāds ir. Šim nolūkam ir jāizvieto arī meki - tiem ir jāpavada strādnieki, jānovērš draudi un reizēm gluži vienkārši jāaizdzen pretinieka vienības mājās. Un te mēs tiekam pie tā, ka...
  • Teritoriju nepietiek apmeklēt un labi aplūkot, to vajag ņemt savā kontrolē - izvietot mekus tur, kur var parādīties pretinieka kaujas vienības, uzbūvēt ēkas tur, kur tās dod bonusus, strādniekus tur, kur tos neapdraud tūlītēja karadarbība un kur viņi var iegūt pareizo resursu utt., utjp. Spēles beigās teritorija ir viens no galvenajiem uzvaras nosacījumiem.

 

Nepārstāstīšu notikumu grāmatu (kas, starp citu, nebūtu grūti - lai arī spēlē ir daudz elementu, tā ir salīdzinoši vienkārši izstāstāma jauniem spēlētājiem), tikai iepriecināšu - kad ir saprasti noteikumi, atklājas, ka spēlei piemīt neticama dinamika un azarts.

Par spīti dažām detaļām, ko vēstures skolotāja mums izlaida stundā par 1918. gadu (piemēram, 20m augstām, staigājošām kaujas mašīnām), spēle ir diezgan reālistisks līdera simulators - gan minētie ekonomikas un taktikas jautājumi, gan neizbēgamais jautājums par to, kuru no vairākiem iespējamiem ceļiem uz uzvaru izvēlēties (spēles uzvaras nosacījums ir savākt 6 zvaigznes no 10 kategorijām - tātad specializēties uz vienu noteiktu lietu nebūs pietiekami, taču vienmērīgi mēģināt darīt visu arī neko nedos). Papildus tam ir arī autentisks aukstā kara efekts - meki tiek savilkti pie robežām un ir gatavi kaujām, taču, tā kā kauja nozīmē risku un augstu cenu, turklāt pēc tās var gadīties, ka kāds izmanto iespēju un uzbrūk novārdzinātam uzvarētājam, tad lēmums par to, vai uzbrukt, vai cerēt pretinieku iebiedēt un novērst uzbrukumu, nekad nav viegls.

Pievienojam tam atkārtojamību - piecas valstis (kas katra prasa nedaudz citu spēles stilu), seši darbību kombināciju dēlīši (kas tieši tāpat ietekmē tavu stratēģiju), un, lūdzu, ideāla spēle nopietnākām kompānijām. Pievienojam tam paplašinājumus, kas pievieno gaisa kuģus (Wind Gambit), divas civilizācijas (Invaders from Afar) un veselu kampaņu (Rise of Fenris), un mums ir recepte daudzām, daudzām stundām, cīnoties par steampunk Eiropas kontroli…

Spēli vari iegādāties Brain Games veikalos Rīga Plaza 1. stāvā vai K. Barona ielā 55, vai arī interneta veikalā:  Scythe

Board Game Geek reitings: 8.3

Autors: Kārlis Bergmanis

Bildes no personīgā arhīva un Board Game Geek


Komentēt: