Orleans apskats

Ļoti daudziem visā pasaulē mīļa spēle ir Dominion, kas ir populāra kāršu kavas efektivizācijas spēle jeb „deck building“. Šī ir ļoti laba mehānika, kas man patīk gandrīz visās spēlēs, kur to izmanto. Taču no „deck building“ mehānikas ir izaugusi „bag building“ mehānika jeb maisiņa efektivizācijas spēle. Šoreiz par ļoti interesantu un atšķirīgu spēli — Orleans.

Tematika

Viduslaiku Francijā spēlētāji kontrolē zemniekus, bruņiniekus, skolmeistarus, amatniekus, zvejniekus un mūkus, kas 18 raundu laikā tiek vilkti no maisiņa un krāti dažādās kombinācijās. It kā dažādi viduslaiku elementi spēlē ir, taču nekādu plānveidīgu tematiku nesaskatu. Tiesa, grafiskais dizains ir izvēlēts ļoti prasmīgi un spēlētājiem atgādina viduslaiku stila gleznojumus.

Komponenti

Spēles kaste ir laba kartona un koka kombinācija. Var just tās svaru. Komponentu ir daudz, un tās ir pietiekami labas. Spēlei ir liels, saprotami ilustrēts un gaumīgs pamata laukums, katram spēlētājam ir savs individuālais laukums. Galvenā sastāvdaļa ir kartona žetoni, kas reprezentē fermerus, mūkus... un tiek vilkti ārā no maisa — melna kā klostera pagrabi. Manuprāt, šie žetoni, kas ir galvenā mehānika, varētu būt labāki, tāpēc es pēc pāris pirmajām spēlēm pasūtīju koka vīriņus no ražotāja mājaslapas, kas tomēr rada lielāku baudījumu ar tausti, rakņājoties maisā.

Mehānika

Spēlē notiek ļoti daudz, taču pamatmehānika ir pavisam vienkārša. No maisa tiek izvilkti 4 līdz 8 personāži, kurus pēc tam katrs spēlētājs izvieto uz sava spēles laukuma, lai aktivizētu noteiktas darbības. Katra darbība prasa atsevišķu personu kombināciju. Piemēram, lai nodarbotos ar bruņniecību, vajag izmantot zemnieku, zvejnieku un tirgotāju. Katru raundu, atkarībā no spēlētāja izvēlēm, parādās arvien jauni žetoni, kas nozīmē, ka no maisa tiks izvilktas ļoti dažādas kombinācijas un spēlētājam pamatīgi jādomā, ko tad īsti viņš savā gājienā var izdarīt.

Papildus nemitīgi ir jāseko līdzi dažādām krīzēm, kas tiek vilktas ārā no notikumu kavas, kā arī jāceļo pa viduslaiku Franciju un jābūvē ģildes. Lai gan spēle ilgst 18 raundus, tajā ir ļoti maz gaidīšanas laika un tā izspēlējama divu stundu laikā. Kopumā spēlē notiek ļoti daudz, taču pamatmehānikas iemācāmas 10–15 minūšu laikā.

Vairākspēlējamība

Spēles mehānikas un prāta mežģis ir ļoti interesants, taču ir par maz mainīgo elementu, tāpēc, lai gan izaicinājumi ir citi, tas tomēr mazliet sevi izsmeļ. Man gan spēlei ļoti palīdzdēja paplašinājums. Orleans ir divi paplašinājumi — viens, kas uzlabo vairākspēlējamību un padara interesantākus notikumus, un otrs, kas spēli padara par sadarbības spēli, kur spēlētājiem jāsadarbojas, lai uzveiktu ārējo ļaunumu.

Vērtējums

Pirms es nosaucu vērtējumu, gribu pateikt, ka Orleans ir arī jaunākais brālis, spēle Altiplano, kas ir to pašu izdevēju spēle ar ļoti līdzīgām pamatmehānikām. Abām spēlēm ir savas stiprās un vājās puses. Altiplano grafiskais dizains ir modernāks, bet tajā pašā laikā — bērnišķīgāks. Orleanai ir interesanta mehānika, kur jāceļo pa Francijas karti, savukārt Altiplano spēles sākumā ir izdalītas slepenās misijas. Orleānu ir vieglāk un ātrāk iemācīt, toties Altiplano ir mazliet dziļāka spēle. Tehniski abas ir ļoti labas spēles, tāpēc izvēle par labu vienai vai otrai ir gaumes jautājums. Vērtējums 8 no 10.

 

Board Game Geek reitings: 8.1

Autors: Kristaps Auzāns

Bildes no Board Game Geek


Komentēt: