Spēle, kas „ievelk“ — Power Grid!

Gandrīz katram galda spēļu spēlētājam ir kāda spēle, kas viņu ir ievilkusi hobijā. Nu tā pa īstam! Lai gan pirmā iepazīšanās ar modernajām galda spēlēm, tāpat kā daudziem citiem letiņiem, man ir Catan, taču nopietni interesēties par dažādām spēlēm un konceptiem es sāku pēc spēles Power Grid iegādes, ko studiju laikā spēlējām neskaitāmas reizes ar visdažādākajiem cilvēkiem. Kas šajā spēlē tik īpašs, par to šajā apskatā.

Tematika

Katrs spēlētājs pārvalda kompāniju, kas vēlas nodrošināt ar elektrību ASV vai Vācijas pilsētas. Spēlētāji piedalās izsolēs par labākām elektrostacijām, iegādājas izejvielas (kokogles, naftu, urānu un atkritumus). Pēc tam spēlētāji izpleš savu elektroenerģijas padeves tīklu. Tematika ir ļoti precīza, labi ilustrēta, bet jāņem vērā, ka tā nereti rada bažas dažādos spēlētājos — vai tiešām spēle par elektroražošanu var būt aizraujoša?

Komponenti

Spēles komponenti ir ļoti funkcionāli. Kartes ir vizuāli pievilcīgas, un atbilst tēmai. Īpaši jāpiebilst, ka kartes ir divpusējas. Iegādājoties pamatspēli, tu uzreiz dabū divas kartes — ASV un Vāciju. Jūtams, ka vairāk domāts par spēlētājiem, nevis tikai peļņu. Pēc Power Grid vienmēr domāju, kāpēc „Ticket to Ride“ nav ar divpusēju laukumu. Spēles kastē atrodami ļoti jauki koka resursi, kas nav tikai klucīši, bet labi atspoguļo katru enerģijas tipu. Taču lielākais mīnuss ir drausmīga papīra nauda, kas ļoti ātri nolietojas. Neteiktu, ka spēles grafika ir starp labākajām, ko esmu redzējis, taču šai spēlei tā ļoti piestāv.

Mehānika

Elegance! Spēle sastāv no trim daļām. Sākotnēji notiek ļoti saspringta izsole par elektrostacijām, kuras laikā iesaistītie cilvēki iegādājas izdevīgākās elektrostacijas. Izsole nereti liek spēlētājiem satrakoties, jo dažas stacijas tiešām ir būtiski nopirkt pareizajā brīdī, citādi var nepietikt jaudas, taču vai šī stacija ir vērta dubultotu tirgus cenu? Pēc staciju izsoles nāk mana spēles mīļākā daļa — resursu iegāde no kopējā tirgus. Šī spēle perfekti ilustrē pieprasījuma un piedāvājuma attiecības, jo, ja vairāki spēlētāji vēlēsies pirkt naftu, tās cena pieaugs, taču, ja neviens neiegādāsies urānu, tad tā cena pakāpeniski samazināsies. Ir bijuši vairāki gadījumi, kad spēles beigās tiek stratēģiski izpirktas, piemēram, visas kokogles un vācu bērneļiem jādzīvo bez elektrības, jo kāds spēlētājs to nevar vairāk nodrošināt. Trešā daļa ietver kartes kontroli. Katrs spēlētājs sāk citā pilsētā un attīsta savu elektroenerģijas tīklu. Sākotnēji, katrā pilsētā var atrasties tikai viens spēlētājs, tāpēc vienmēr ir jābūt gatavam iesaistīties ģeogrāfiskā cīņā un jādomā kādos virzienos izplesties. Pēc trešās daļas katrs saņem ienākumus par nodrošināto elektrību un darbības tiek atkārtotas, līdz kāds var nodrošināt noteiktu skaitu pilsētu un tiek noteikts uzvarētājs.

Mehānika, ko noteikti vērts izcelt, ir spēles ļoti nozīmīgā spēlētāju secība, kas balstās uz spēlētāju elektrotīkla lielumu un performanci. Pēdējais spēlētājs var iegādāties resursus lētāk, potenciāli dabūt labāku staciju un pirmais būvēt tīklu. Līdz ar to būtiska spēles stratēģija ir plānošana, kurā brīdī gribi būt līderos, kurā — beigu galā. Aizraujoša mehānika!

Vairākspēlējamība

Kā jau minēju, spēles pamatkastē ir uzreiz divas kartes, kas sadalītas 6 reģionos, un nevienā spēlē netiks izmantoti visi seši reģioni. Pamainot izvēlētos reģionus, spēles stratēģija pietiekami mainās, lai tā ilgi būtu svaiga. Tāpat pieejami visdažādākie paplašinājumi, piemēram, mums ir arī Baltijas valstis un Lielbritānija. Katra karte rada jaunas sajūtas un atsvaidzina spēli. No studiju laikiem atceros, ka šo 1,5 h ilgo spēli parasti spēlējām 2 reizes, no sākuma Vāciju, pēc tam Ameriku, un vēl pat līdz šodienai šīs kartes nav sevi izsmēlušas. Spēle vislabāk spēlējas ar 4–6 spēlētājiem, mazāk neiesaku.

Vērtējums

Lai gan pašlaik spēle uz galda atrodas retāk, kā kādreiz, katrreiz, kad tā tiek izvilkta no plaukta, es novērtēju, cik labs ir tās dizains un mehānika — īsta mūsdienu klasika. Noteikti ieteiktu ja ne iegādāties, tad vismaz vienreiz kārtīgi izspēlēt. Vērtējums: 8 no 10.

 


Kristaps

Bildes no personīgā arhīva un boardgamegeek.com. 

Vairāk par spēli: Power Grid

 


Komentēt: