Rising Sun apskats

Rising Sun ir bijusi viena no pērnā gada gaidītākajām spēlēm. KickStarter vien tā savāca gandrīz 3,5 milj. EUR un tika iztirzāta gandrīz katrā spēļu apskatnieku video kanālā. Beidzot, kad Rising Sun pieejama arī Latvijas veikalu plauktos, laiks apskatīties, kas tas īsti ir par zvēru. Uzreiz gan jāpiebilst, ka man ir KickStarter spēles versija, kas nāk ar vairāk un labākas kvalitātes komponentiem.

 

Tematika

Spēle ir par mitoloģisko Japānu, kur spēlētāji pārstāv dažādus klanus, kas savā starpā cīnās par reģioniem un ietekmi tajos. Spēlē ļoti plaši pārstāvēta japāņu mitoloģija, kas izpaužas dažādu dievību formā. Paralēli katra klana spēkiem uz spēles laukuma redzami pūķi, dēmoni un dažādi briesmoņi.  Tematika ir ļoti interesanta un teicami iedzīvināta spēles mehānikā.

Komponenti

Augstākās kvalitātes. Nē, nopietni, viss, sākot no miniatūrām līdz grafiskajam dizainam, ir WOW. Spēles laukums ir milzīgs, tas ir ļoti krāšņi un askētiski izdaiļots, taču nekādā veidā netraucē spēles funkcionalitātei. Katram spēlētājam ir unikālas klana figūriņas, kas uz galda izskatās ļoti labi. Tāpat briesmoņu figūriņas ir ārkārtīgi detalizētas un niansētas. Spēlējot spēli, ir vērts tās papētīt sīkāk un atklāt daudzās detaļas. Ir rasts ļoti labs risinājums, kā atšķirt dažādas figūriņas vienu no otras, respektīvi, figūriņām apakšā ir dažādu krāsu uzliekami riņķi, kas palīdz ātri ieraudzīt bushi, shinto, daimjo  un briesmoņus. Ņemot vērā komponenšu izmērus, gan jāpievērš uzmanība, vai mājās galds ir pietiekami liels, jo spēles kartes laukums ir 89x59 cm.

Mehānika

Rising Sun nav tikai skaista āriene un greznas figūriņas. Spēlē ir ļoti daudz interesantu mehāniku, kas tiek veiksmīgi papildinātas ar spēlētāju savstarpējo mijiedarbību. Spēle tiek izspēlēta trijos raundos, un tās pamatmehānikas ir reģionu kontrole (area control) un darbību izvēle (action selection).

Katra raunda sākumā spēlētāji piedalās tējas ceremonijā, kuras laikā dibina alianses un mēģina kādā veidā vienoties par ietekmes sadali. Spēle mudina spēlētājus savā starpā komunicāt, kukuļot vienam otru un diskutēt, lai veidotu sadarbību.

Pēc tam katram spēlētājam ir jāizvēlas no četrām viņam pieejamām kārtīm, kāda darbība tiks veikta. Āķis ir tāds, ka to darbību varēs veikt pilnīgi visi spēlētāji, taču tu un tavs sabiedrotais varēsiet veikt uzlabotu šīs darbības versiju, gūstot spēcīgus papildu labumus. Ņemot vērā, ka raundā kopā tiek izspēlētas tikai 7 šādas darbības, laba komunikācija ar partneri ir ļoti svarīga. Šī mehānika arī nodrošina, ka pie katras darbības, spēlē iesaistīti ir visi spēlētāji, kas ārkārtīgi mazina laiku, ko gaidi uz savu gājienu.

Spēlētāji var veikt 5 veidu darbības – rekrutēt, pārvietoties, pirkt kārtis, ievākt resursus no kontrolētajiem reģioniem vai nodot savu sabiedroto.

Katra raunda noslēgumā iestājas cīņas fāze, kurā spēlētāju spēki savā starpā cīnās par Japānas provincēm. Karš tiek atrisināts ar ļoti aizraujošu izsoles mehāniku, kur katrs cīņas dalībnieks aiz sava vairoga var likt naudu uz četrām dažādām iespējām (vienas vai vairākām). Tikai uzvarētājs varēs izvēlēties, darīt vai nedarīt šo iespēju. Spēlētāji var izdarīt sepuku, saņemt gūstā pretiniekus, izsaukt palīgā papildspēkus vai rakstīt dzeju par cīņas iznākumu. Āķis šeit ir tāds, ka naudas resursi ir ļoti ierobežoti un pārsvarā spēlētāji piedalīsies vairākās cīņās vienā raundā, taču cīņas uzvarētājs visu izsolē ieguldīto naudu sadala tās zaudētājiem, un, ja šie abi pretinieki vēlāk piedalīsies vēl kādā cīņā, tad var gadīties, ka uzvarētājs būs pavisam citā spēku sadalījumā.

Pie mehānikām obligāti jāpiemin arī goda mehānika. Spēlē ir diezgan daudz neizšķirta situāciju, piemēram, kad katrs izsolē uzlicis uz kādu pozīciju 2 naudiņas. Visi neizšķirti tiek izšķirti par labu spēlētājam, kuram ir augstāks gods. Mums gadījies pat tā, ka tādā veidā pie neizšķirta punktu skaita noteikts uzvarētājs. Spēlētājiem ir dažādas iespējas, kā cīnīties par godu, taču bieži vien spēlētāji tiek atstāti dillemas priekšā, jo viņiem vairākas kārtis ļoti labi strādā tādā gadījumā, ja tev ir mazāks gods nekā pārējiem.

Kopumā mehānikas strādā ļoti labi, tās ir dinamiskas, rada svaiguma sajūtu un liek spēlētājiem pieņemt sarežģītus taktiskus lēmumus, taču tās nav pārāk sarežģītas un ļauj spēli jauniem spēlētājiem iemācīt relatīvi īsā laikā.

Vairākspēlējamība

Kopš atnāca lielā KickStarter kaste, spēli mēneša laikā iznācis izspēlēt jau 6 reizes, kas ir ļoti daudz tādai 2-3 stundu ilgai spēlei. Tā bijusi laba gan 3, gan 4, gan 6 spēlētāju kolektīvā un ir kļuvusi par hitu mūsu ģimenē. Spēle patikusi visiem, kuri to ir izmēģinājuši, un atstājusi vēlmi spēlēt atkārtotu partiju nākamajā dienā.

Jāpiebilst arī, ka katrs no spēlētāju klaniem ir asimetrisks, kas  papildus uzlabo vairākspēlējamību. Spēle nāk ar daudziem briesmoņiem un kāršu kavām, kas neparādās katrā spēlē, tāpēc vairākspēlējamība ir ļoti augsta.

Vērtējums

Daudzi Rising Sun uzskata par slavenā Blood Rage otro daļu, taču es neņemos salīdzināt, kaut gan esmu spēlējis abas. Manuprāt, tās ir divas pavisam dažādas spēles ar ļoti atšķirīgām mehānikām. Domāju, ka jebkura no šīm ir izcila spēle, ar ko papildināt savu kolekciju. Mana izvēle bija par labu Rising Sun, jo mitoloģiskās Japānas tēma nav tik plaši pārstāvēta galda spēļu pasaulē, kā arī spēlē ir izmantotas daudzas inovatīvas mehānikas. Noteikti rekomendēju Rising Sun tiem spēlētājiem, kuriem patīk gigantiskas, episkas un vizuāli pievilcīgas spēles. Šis noteikti ir variants, kas piedāvā to komplektā ar labi izstrādātām un noslīpētām mehānikām. Vērtējums 9 no 10.

 

Spēli vari iegādāties Brain Games veikalā K. Barona ielā 55 vai arī interneta veikalā: Rising Sun

 

Board Game Geek reitings: 8.3

Autors: Kristaps Auzāns

Bildes no Board game geek un Rising Sun KickStarter.


Komentēt: